Kunst in 1916

Tijd voor een moderne futura?

De enige waarheid is creatie

Toen de kunstenaar Umberto Boccioni in 1916 sneuvelde tijdens de Eerste Wereldoorlog, betekende dit tegelijkertijd het einde van het futurisme. Deze kunststroming was in 1909 gelanceerd door middel van een manifest in Le Figaro. Het manifest beoogde een toekomst gedreven door strijd, aanval en beweging en richtte zich op de arbeidersbewegingen, op revolutie en op anarchie. Men had bewondering voor de agressiviteit, macht en schoonheid van de machine. De futuristen riepen op tot de vernietiging van alles wat traditie was. Oude waarden en normen moesten de prullenbak in! Zij wilden zich alleen nog maar met de toekomst bezighouden (het Italiaanse futura = toekomst). Hoe wordt er in 1916 aangekeken tegen het futurisme? De Eerste Wereldoorlog is nog steeds niet ten einde. Staan oorlog en vernietiging garant voor een moderne futura?

Umberto Boccioni was niet de enige jonge kunstenaar wiens veelbelovende carrière vroegtijdig eindigde als gevolg van deze verwoestende oorlog, ook Franz Marc stierf in 1916. Als één van de oprichters van de expressionistische groep Der Blaue Reiter betekende zijn dood een mooie toekomst voor Wassily Kandinsky. Immers, de één zijn dood is de ander zijn brood.

  • 10/05/2016

    19:30u - 22:00u
  • Prijs: 12,00 / 10,50 (-26 en +55) / 9,50 (abo)
  • Locatie: Raadhuis
  • 40 plaatsen
  • Begeleiding: Mevr. Karin Haanappel