FRANCIS BACON

Het geweld van de gewaarwording

Hoe worden onzichtbare krachten zichtbaar gemaakt? De kunst van Francis Bacon (1909-1992) is één van de mooiste antwoorden in de geschiedenis van de schilderkunst op die vraag.

De eerste avond wijdt zich uitsluitend aan de complexe beeldvorming die Bacon ontwikkelde om deze onzichtbare krachten of gewaarwordingen te kunnen vangen. We overlopen ze van de eenvoudigste tot de meer complexe: hoe wordt de figuur  geïsoleerd, vervormd en in beweging  gebracht? Er is  géén verhaal, géén illustratie, géén figuratie én toch onderscheiden we een gefigureerde gebeurtenis, een drama, een kreet, een copulatie, een meditatie, een gebrokenheid…

De tweede avond sluit  naadloos aan bij de eerste, namelijk het afzweren van de illustratie ten voordele van de gewaarwording.  Dat desillusioneren gebeurt dus via de beeldvorming, maar het is eveneens een historische kwestie. Dat houdt in dat Bacon  aanklopte bij meesters die eerder al in hun kunst de onzichtbare krachten en gewaarwordingen ondervraagden, zoals Vélasquez.  Om dat aanschouwelijk te maken, wijdt de cursus zich aan een chronologisch overzicht van zijn oeuvre en betrekt daarbij alle verwijzingen naar meesterwerken uit de kunstgeschiedenis, literatuur, film en fotografie. De kunstenaar lijkt daarvoor heel ver in de tijd terug te keren: “Ik ben het resultaat van een spel dat indien ik er niet was, er niet zou zijn en er niet- niet zou kunnen zijn.” 

  • 26/09/2017, 03/10/2017

    19:30u - 22:00u
  • Prijs: 24,00 / 19,00 / 18,00 / 17,00
  • Locatie: Raadhuis
  • 40 plaatsen
  • Begeleiding: mevr. Lieve Watteeuw