JOHAN PETIT & ADRIAAN VAN AKEN

Het einde is nabij

Adriaan Van Aken en Johan Petit slaan de handen in mekaar voor Het einde is nabij, een 'geanimeerde lezing’ over het begrip melancholie. Melancholie wordt vaak gezien als een toestand van ellende en verslagenheid. Adriaan en Johan echter geloven dat het ook een waarachtige, productieve kracht kan zijn.

Het einde is nabij is naast een ode aan zanger Luc De Vos een verrassend toegankelijke lezing waar aan de hand van filmpjes, powerpoints, liedjes en vertelsels het begrip melancholie definitief van uitzicht en karakter zal veranderen.

Ik denk dat het leven gewoon zo is.
Niet alleen geluk. Niet alleen tristesse.
Maar de beide, tegelijk. Melancholie. (Stromae)

Adriaan Van Aken voerde drie jaar artistiek onderzoek naar de huidige staat van de melancholie. Tijdens het symposium I love Melancholy vroeg hij aan theaterfenomeen Johan Petit om een lezing aan dit onderwerp te wijden. Johan slaagde erin op onnavolgbare wijze 'melancholie' en 'utopie' met elkaar te verbinden. Precies dat wat het onderzoek nastreefde: melancholie herdefiniëren van een toestand van depressie, ellende en verslagenheid tot een waarachtige, productieve kracht. Voor het slotsymposium I hate Melancholy (8 mei 2015 – Museum dr. Guislain) goten Van Aken en Petit hun ideeën samen in een lecture performance, die ze Het einde is nabij noemden, naar een oud, vergeten Gorky-lied, dat de twee als orgelpunt van de show ten gehore brengen.

De lezing bracht heel wat teweeg, niet alleen omdat ze onbedoeld een ode aan zanger Luc De Vos in zich draagt, maar ook door de luchtige, persoonlijke toon die Petit en Van Aken aanslaan, en hun verrassende insteek: het begrip 'melancholie' omsingelen, nieuwe betekenissen én relevantie geven aan de hand van voorbeelden uit de populaire cultuur (Stromae, Jan Mulder, Clara Cleymans, Freek De Jonge, Godfried Bomans, Morrissey, Theo Maassen, Rutger Bregman,...)

In hun lecture performance blinken beide artiesten uit met hun favoriete theatrale middelen: Petit als meester van de directe vertelkunst, Van Aken via de subtiele omweg van de audiofonie.

Door klimaatverandering, Brexit, Donald Trump en andere vormen van onheil en rampspoed voorvoelen nogal wat mensen dat 'life on earth as we know it' een aflopende zaak is. Met andere woorden: het einde is nabij (Adriaan Van Aken)


Over Adriaan Van Aken

Adriaan Van Aken (1973) is schrijver, regisseur, theatermaker, audioman, melancholicus, profeet van de écriture automatique en would-be popmuzikant. Hij maakt samen met Stijn Devillé, Els Theunis, Christophe Aussems en Sara Vertongen deel uit van de artistieke kern van Het nieuwstedelijk, het stadsgezelschap van Leuven, Hasselt en Genk. Van Aken is de voorzichtige anarchist en gevoelige vormvernieuwer van Het nieuwstedelijk. Zijn theaterwerk mag gerust 'hybride' worden genoemd, een combinatie van tekst, muziek, strip- en videobeelden en audiomontage.

Over Johan Petit

Johan Petit is toneelmaker, schrijver en acteur. Als lid van theatergezelschap MartHa!tentatief maakte hij voorstellingen als De Zoologie en de Klein Jowanneke-cyclus, die in het Antwerpse en ook daarbuiten grote successen kennen. In het kader van de REVUE VAN HET ONTEMBARE LEVEN, een koepelproject waarin het MartHa!tentatief haar blik nog scherper op de hedendaagse grootstad richt, maakte hij een aantal voorstellingen (BANG, de Groenstraat,...) die de veranderende stad als onderwerp hadden. Zijn laatste voorstelling De Snoek van Sjestov was dan weer een uiterst persoonlijke voorstelling over vriendschap.

Spel & muziek: Adriaan Van Aken & Johan Petit tekst,
Algehele assistentie: Tim Clement

Een coproductie van Het nieuwstedelijk & MartHa!tentatief

Met dank aan Geert Kestens, Ruth Mariën en de andere leden van de OPAK- onderzoeksgroep De Kunst van het Gemis (LUCA Drama / KU Leuven

Een project in het kader van het stadsfestival 500 jaar Utopia

  • vr

    10/03/2017
    20:15

  • Prijs: 12,00 / 9,60 / 9,00 / 8,40
  • Duur: 80 min (zonder pauze)
  • Locatie: CC De Adelberg, Schouwburg
  • Organisatie: CC De Adelberg
Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel

Katrijn Van Giel