HET COLLECTIEF

Brahms en de rijke Tsjechische kamermuziek

In de ban van de rijke klanknuances van de klarinet voegde Johannes Brahms op het einde van zijn leven nog enkele onovertroffen meesterwerken toe aan zijn al omvangrijke oeuvre. In de aanpalende Midden-Europese regio’s ontspon zich in die tijd ook een rijke kamermuziektraditie, gebouwd op een subtiele mix van folklore en moderniteit. In Tsjechië werd de generatie van Dvořák en Smetana afgelost door Leos Janáček, die met zijn impulsieve temperament de romantische stijl een expressionistisch tintje gaf. Maar ook Bohuslav Martinù droeg met zijn frisse lyriek bij aan de verdere bloei van de Tsjechische kamermuziek. Erwin Schulhoffs ideaal tenslotte bestond erin de klassieke muziek een plaats te geven in het dagelijkse leven. Dit zorgde voor een complexloze symbiose van jazz, folk en klassiek.

In wisselende bezettingen zorgt Het Collectief voor een gevarieerd concert waarbij het fantastische klarinettrio van Brahms gekoppeld wordt aan werk van de genoemde Tsjechische meesters. Via het gekende en op en top Romantische Pohadka (sprookje) van Janáček beland je bij de soms licht uitbundige, dan weer frisse en virtuoze muziek van Martinù en  Schulhoff.

Het Collectief werd in 1998 opgericht. Door consequent met een vaste kern van vijf topmuzikanten (onder hen fluitist Toon Fret, die vorig seizoen voor een hoogtepunt van het concertseizoen zorgde) te werken, bouwde de groep een intrigerend eigen geluid op, gekenmerkt door een heterogene mix van blazers, strijkers en piano.

Het Collectief heeft een bijzondere aandacht voor de grote twintigste-eeuwse composities.

Programma:
B.Martinù: Trio voor fluit, cello en piano / E.Schulhoff: Sonate voor fluit en piano / L. Janáček: Pohadka / B.Martinù: Sonatine voor klarinet en piano / J.Brahms: Trio Op. 114 voor klarinet, cello en piano

Met: Thomas Dieltjens (piano), Martijn Vink (cello), Julien Hervé (klarinet) en Toon Fret (fluit)

  • vr

    08/01/2016
    20:15

Emanuel Maes

Emanuel Maes