Abattoir Fermé

De Kersenvla

Na een jarenlang verblijf in Parijs keert de weduwe Ranjevskaja terug naar haar ouderlijke huis: een landgoed in Smeerebbe-Vloerzegem. Daar is de tijd niet blijven stilstaan: er wachten haar hoge schulden en het landgoed wordt per opbod verkocht. De zakenman Lopachin stelt voor om met de krieken die er groeien, vlaaien te maken en die deur aan deur te verkopen. Alleen blijkt Lopachin niet de beste zakenman...

In De Kersenvla, geschreven door Danny Tsjechov (minder bekende halfbroer van Anton, nvdr), wordt, euh, veel gepraat en nog meer gehuild. Ergens is er ook een feestje, een begrafenis én een scène waarin Ranjevskaja een berg kersen overgeeft in een esthetisch verantwoorde emmer. Maar bovenal is De Kersenvla een verhaal over het verlangen naar een wereld die niet meer bestaat.

Danny Tsjechov werd volstrekt talentloos geboren in 1851 te Minsk. Na een rechtszaak aangespannen door broer Anton – die in De Struisvogel opvallende gelijkenissen met De Meeuw ontwaarde – vluchtte hij naar een fermette in Achterkapelle-aan-de-Dijle, waar hij zich verder aan het schrijverschap wijdde. Danny stierf er een ellendige dood omstreeks 1905 en liet zijn twee zonen alleen een berg schulden en het manuscript van De Kersenvla na. De tekst werd (terecht) nooit eerder integraal opgevoerd – tot nu.

Stef Lernous regisseert Tine Van den Wyngaert, Louis Van der Waal, Chiel van Berkel en Kirsten Pieters. Allen excuseren zich bij voorbaat.

Tekst, regie: Stef Lernous
Spel: Kirsten Pieters, Chiel van Berkel, Tine Van den Wyngaert & Louis van der Waal
Decor, licht: Sven Van Kuijk
Productie: Abattoir Fermé i.s.m. NONA

Met steun van de Vlaamse Gemeenschap.

© Stef Larnous

© Stef Larnous